onsdag 20 februari 2013

Härligt oärligt

Titel: Härligt oärligt
Författare: Ally Carter
Förlag: Bazar förlag (stort tack för boken!)
Sidor: 292
Serie: Heist Society #1
Originaltitel: Heist Society

Handling:
Katarina Bishop har vuxit upp i en familj med konsttjuvar. Nu vill hon lämna familjeföretaget och skapa sig ett normalt liv. Men gamla trix är svåra att glömma.

Hon lurar sig in på en framstående internatskola, men även om hon gör allt för att hålla sig undan trubbel kommer hon inte undan sitt förflutna. När hennes far blir anklagad för att ha stulit en ovärderlig konstsamling som "tillhör" en mäktig maffiaboss förstår Kat att hon måste komma sin far till undsättning. Hon måste hitta tavlorna, stjäla dem och ge tillbaka dem – alltihop inom loppet av två veckor, och dessutom med Interpol och en än farligare förföljare i hälarna. Tillsammans med den stilige Hale planerar hon den största kuppen som någon i släkten någonsin har genomfört. Och om fadern är oskyldig, vem är då den skyldige?
Omdöme:
Det första som dök upp när jag skulle skriva recensionen om den här boken var:
"Lättsam, rolig och helt underbar." För det är just var den är. Jag kan medge att den var lite seg i början, men sen tog den fart och den är så himla speciell. För ärligt talat, finns det några böcker som handlar om tjuvar, som bryter sig in på ett välbevakat museum för att stjäla några tavlor? Ja, det kanske det finns. Men just nu bryr jag mig inte om de andra tjuvböckerna utan just den här.

Humorn är verkligen bra i en sådan här bok, fast den var ändå inte riktigt som jag hade hoppats på.
Karaktärerna fastnade jag för direkt. Speciellt Katarina. Jag tyckte att det var väldigt modigt, men lite dumt, att riskera allt för att bevisa att hennes pappa var oskyldig.
Jag hade velat få veta mer om de andra karaktärerna, om deras bakgrund osv.

En bra, lättsam, rolig bok som jag verkligen rekommenderar för alla som gillar sådana här böcker. Ser framemot att få läsa nästa del av den här serien.

1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!