söndag 31 mars 2013

Nattvakt

Titel: Nattvakt
Författare: Kit Whitifield
Förlag: Fenix bok (Tack för boken!)
Sidor: 416
Serie: -
Originaltitel: Bareback

Handling:
När månen är full rustar sig Lola Galley för en hård natt. Hon är en "nolla", född med defekten att inte resa ragg vid fullmåne, och därför är det hennes högst otacksamma uppgift att hålla lykanerna under uppsikt dessa nätter. Då en vän hittas mördad blir det Lolas uppgift att utreda brottet. Hon är fast besluten att hitta förövaren - kosta vad det kosta vill. Men så blir hon, mitt i alltihop, förälskad. Är hon verkligen beredd att riskera allt för att skipa rättvisa? 

Omdöme:
Jag har faktiskt bara hittat några få recensioner på Nattvakt, så jag hade inte så värst höga förväntningar på den här boken. Och det var nog tur att jag inte hade det, för den här var verkligen inte så som jag tänkt mig.

När jag började att läsa Nattvakt så gillade jag hela konceptet och karaktären Lola. Hon var så annorlunda jämfört med alla andra kvinnliga huvudroller. Det är kanske lite svårt att förstå varför jag tyckte om den buttra, gnälliga tjejen. Nu i efterhand fattar jag själv inte heller. Hon bara gnällde på allt och fick henne att framstå som en butter kvinna som bara löser några mord. Och hon löser dem inte så särskild snyggt heller.
Jag hade inte velat få reda på vem som var mördaren och att man själv fick ta reda på det och att det avslöjades i slutet i stället för att det avslöjades och att man bara satt och vänta på att dem tog fast hen.

Slutet var helt klart bäst. Jag älskade stunderna med Paul, Sarah, Albin, Steven och de andra. Det var skönt med lite omväxling, tyckte jag,

Det här var mer en kriminalroman med övernaturliga inslag än den varulvsbok jag förväntade mig.
På grund av slutet så får den ändå det betyget här nedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!