söndag 21 juli 2013

De skandalösa

De skandalösa
Titel: De skandalösa
Författare: Simona Ahrnstedt
Förlag: Damm förlag (Tack för boken!)
Sidor: 338
Serie: Triologin om slottet Wadenstierna #3
Originaltitel: -

Handling:
Från förlagets hemsida

Året är 1685, barockens och stormaktens tid. Platsen är Wadenstierna, Sveriges mest praktfulla slott. Den syndigt attraktive greve Gabriel Gripklo har återvänt till hemlandet efter många år till havs. Med sig har han det svartaste av rykten. Det sägs att han inte har några skrupler vare sig det gäller sex, kvinnor eller andra nöjen. Nu letar han efter en hustru.

Fröken Magdalena Swärd är den eviga ungmön. Bildad men utblottad. Bedragen, skandaliserad och på ruinens brant tvingas hon att acceptera en anställning som sällskapsdam åt en ung friherrinna som planerar att snärja greven.

Med sin vassa tunga och strikta klädsel står Magdalena för allt som Gabriel ogillar hos kvinnor. Den dekadente greven representerar i sin tur allt det hon föraktar hos män. Men en avslöjad hemlighet, ett nattligt möte och ett galet vad leder till en passionerad och allt mer skandalös romans.


Omdöme:
Äntligen får jag läsa ännu en bok av favoritförfattaren Simona Ahrnstedt! Enda sedan jag läste ut Betvingade och Överenskommelser har jag gått och suktat efter den här boken. Mina förväntningar och förhoppningar var enorma och jag var osäker på om den kunde vara bättre än Simonas första bok  Överenskommelser som är min favorit av henne.

Karaktärerna är så trovärdiga och starka. Margareta är inget undantag, hon är en stark och självständig kvinna som kan ta vara på sig själv. Simona lyckas alltid, oftast, med att skapa så fantastiska huvudpersoner och det avundas jag henne för.
Men Margareta kändes lite för strikt och inte som Beatrice och Iliana, som var lite mer fria på något sätt. Så ett litet minus där.
Jag fastnade inte heller för Gabriel så mycket, men han steg väldigt mycket i mina ögon i slutet av boken, tråkigt nog. Och med "tråkigt nog" menar jag att det var tråkigt att det inte hände tidigare.
Ossian blev faktiskt också en favoritkaraktär. Han var så charmig, gladlynt och snäll att man inte kunde låta bli att tycka om honom!

Jag älskar miljöerna och humorn i boken och jag förtrollas av hennes vackra språk som får allt levande. Jag älskade scenen där Gabriel var full och satt och pratade med Ossian, eller sig själv rättare sagt! Jag satt och skrattade så att jag kiknade. Och när jag trodde att alla härliga frågor och meningar var över så kom det än till och det kändes som att jag höll på att dö av skratt.

Så sammanfattningen är: jag blev lite besviken på De skandalösa för den var inte riktigt i samma klass som de andra, men är ändå en favorit och kommer att läsas om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!