torsdag 15 augusti 2013

Insurgent

InsurgentTitel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Sidor: 381
Serie: Divergent #2
Originaltitel: Insurgent

Handling:
Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.

Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga.

Tris har förändrats, dels genom sin beslut, men också av på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.


Omdöme:
Äntligen har fått fortsättningen på Divergent! Ändå sedan jag läste ut den i början av året, tror jag att det var, så har jag gått och fantiserat om vad som kommer att hända och bara hoppats att tiden ska gå så att den kan komma ut!
Och nu har jag äntligen fått läsa den!
Jag kan säga att den var verkligen bra, men jag blev lite besviken på själva handlingen.
Det kändes så segt och det var ganska stora glapp mellan de stora händelserna som man ville ha.

Men nog om det! Tris har förändrats väldigt märkbart, men inte bara till det positiva. Hon kändes lite väl gnällig och stämningen mellan henne och Four var inte så bra.
De grälade med varandra och jag blev så illa till mods precis som att det hände framför ögonen på en.
Jag ville hela tiden att de skulle bli sams och att allt skulle bli bra.

Jag blev lite förvirrad av vilken sida alla stod på. Det var flera personer som man trodde var på sin sida och helt plötsligt har dem gått över till andra. Så medan jag satt och läste så funderade jag vilken som skulle byta sida nästa gång.

Författaren lyckades skapa ett så spännande slut att jag inte kunde sluta tänka på det på flera timmar, nästan dagar. Så nu sitter jag och väntar på att nästa del Allegiant ska komma ut!

Andra delar i serien:
1. Divergent
2. Insurgent
3. Allegiant

2 kommentarer:

  1. Hur ska man kunna vänta till höst nästa år?!

    SvaraRadera
  2. Jag ska läsa den när jag är klar med boken jag läser nu. Synd att man måste vänta så länge på sista delen.

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!