lördag 28 december 2013

Förlorad själ & Fångade själar

Förlorad själ/Fångade själarTitel: Förlorad själ & Fångade själar
Författare: Rachel Vincent
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 69 + 293
Serie: Soul screamers #0.5-1
Originaltitel: My soul to lose & My soul to take

Handling från Harlequin:
Hon ser inte döda människor, men ...

Hon känner på sig när någon i hennes närhet är på väg att dö. Och när det händer är det som om en kraft bortom hennes kontroll tvingar henne att gallskrika. Bokstavligt talat. När anfallen kommer allt oftare börjar Kaylee själv undra om hon inte håller på att bli galen. 

Allt hon vill är att njuta av att den snyggaste killen i skolan börjat lägga märke till henne. Men att ha en normal dejt verkar omöjligt när det blir alltmer tydligt att Nash vet mer om hennes behov att skrika än hon gör själv. Och när deras klasskompisar börjar dö utan någon förklarlig anledning är det bara Kaylee som kan förutspå vem som står på tur ... och bara hon som har möjlighet att rädda dem.


Omdöme:
För inte så jätte länge sedan så läste jag första volymen i Soul Screamers på engelska, och jag måste tyvärr säga att jag nog föredrar att läsa den på originalspråket än på svenska. Det beror nog mest på att jag redan hade läst boken och visste vad som skulle hända, så boken var inte så spännande eller överraskande. Här hittar ni min recension på Volume 1 på engelska.

Jag gillar fortfarande Kaylee - det har inte ändrats för att jag läste om henne på svenska - och tycker att hon är en stark tjej som är intressant att följa, även om hon kanske inte skiljer sig ur mängden. Hon saknar det där lilla extra (som jag nämnde i den andra recensionen) och hon blir därför inte så speciell att man verkligen minns henne långt efter att man har läst ut boken. I stället så tänker man på tjejen som var en soul screamer, och inte mer med det.

Jag gillar däremot inte hur fort Kaylee & Nash, får ihop det. Jag är ganska trött på insta-love och vill hellre läsa om en relation som Anna & St. Clairs i Anna and the French Kiss.
Nash är en helt okej person, ibland gillar jag honom mer & ibland mindre. Så det är lite fifty-fifty där.

Kaylees kusin Sophie gillar jag absolut inte. Fast hon är en sådan karaktär som bara provocerar läsaren. Hon är så himla bitchig och elak, bryr sig inte om Kaylee alls, känns det som. Visst, det finns alltid 2 sidor av ett mynt - men jag tror inte direkt på att Sophies ljusa sida är så mycket bättre än den mörka.

Nu låter det här säkert som en jätte dålig bok, men det är den verkligen inte. Men att redan ha läst boken på engelska innan är nog inte en så bra idé, så det är en sak jag ska hålla i minnet! Okej, nu ska jag börja med positiva:

Jag älskar hela idén med soul screamers - eller bean sidhes som det egentligen heter - och jag fascinerade hela tiden över hur det funkade. Det är alltid kul med något nytt - och ännu roligare med något som är väldigt bra. Vincents språk är oerhört bra och man sveps in i en underbar - fast mörk - undervärld. Det är inget paradis, om man säger så.
En karaktär, förutom Kaylee, som jag gillade jätte mycket var Tod. Han verkar vara en rolig & charmig kille, och jag skulle gärna vilja få läsa mer om honom! Hans telefonsamtal med Kaylee var faktiskt ganska rolig när man tänker efter och jag ler bara vid minnet. Och när han höll på att munhuggas med Nash, det var den första ledtråden jag fick om en sak som avslöjades i slutet av boken, där glömde du av dig lite Vincent! Fast det kanske var meningen att antyda något, men då var inte klart än.

Även om boken inte var lika spännande som första gången jag läst den, så var slutet riktigt, riktigt bra. Jag kommer ihåg att jag gillade slutet även när jag läste det på engelska. Jag tycker att Vincent lyckades riktigt bra med slutet, och det hör inte till böcker som slutar med en spoiler, men man kan inte heller riktigt undvara den från den kategorin.

Rachel Vincent kan imponera stort, det har hon visat med My Soul to Take och Herrelös-serien som jag total älskade. Men tyvärr, så hamnade inte Fångade själar högst upp i toppen hos mig. Men jag kommer kanske att plocka upp den svenska översättningen på nästa volym också, men vi får se. Jag har ju volym 2 hemma, men på engelska och tror att jag hellre satsar på den!

Ni som inte har läst boken på engelska, tror jag skulle stört gilla den här boken & om ni har läst boken på engelska; kanske ni kan ge boken en chans ändå! Jag chansade och hoppades på något stort, men det blev inte så som jag ville. Men ni som inte har hört talats om den här boken förut: läs den då! Den är riktigt grym & jag tror att ni skulle gilla som jag gjorde! Så läs!!

1 kommentar:

  1. Oj, visste inte att den finns på svenska! :O :D
    japp det går fint att du publicerar den då, är ju ändå runt den 31:a så :) arr du överguvudtaget vill göra den gör mig jätteglad! :D

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!