måndag 3 februari 2014

Stjärnmärkt

Titel: Stjärnmärkt
Författare: Jessica Spotswood
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 362
Serie: Systrarna Cahill #2
Originaltitel: Star cursed

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från första boken i serien!

Handling:
"Du vill alltså inte ens vara häxan i profetian?" frågar Alice och drar upp huvan över sina gyllene lockar.
"Jag vill inte att en av mina systrar ska dö", säger jag.
Inte ens Alice vet vad hon ska svara på det."

Cate Cahill och hennes två systrar är häxor. Enligt en gammal profetia kommer en av dem att bli den mäktigaste häxan någonsin, den som störtar Broderskapets tyranni och banar väg för en ny magisk tidsålder. Men samma profetia säger också att en syster kommer döda en annan, innan 1900-talets gryning...


Omdöme:
Jag blev positivt överraskad av Stjärnmärkt, eftersom jag inte gillade Farlig förmåga så hemskt mycket och därför var förväntningarna inte skyhöga, vilket gjorde att boken blev mycket, mycket bättre. 
Jag kom mycket snabbare in i boken och tyckte om världen med häxor som Jessica Spotswood byggt upp. Jag upptäckte att jag faktiskt ville veta vad som skulle hända med Cate, Tess & Maura mer än vad jag gjorde i första boken och jag satt hejade på att dem skulle vinna sina (muntliga) fajter. 
Jag hade ändå mina förhoppningar och skulle velat att den här boken skulle vara skriven ur Tess eller Mauras synvinkel. Skulle vara kul att få vara "inne" i deras huvud och få reda på varför de gjorde vissa saker & hur de känner inför profetian. Tyvärr, så var det inte så, men vem vet. Kanske blir det något sånt i nästa bok! :)

Jag gillar fortfarande inte Cate så jätte mycket, även om jag tyckte att hon hade blivit vuxnare på nåt sätt och lite mognare i den här boken. Hon var inte lika självisk, utan hon gjorde osjälviska saker omedvetet som man som läsare såg och uppskattade, i alla fall jag. Maura gillar jag ännu mindre än Cate. Ni som har läst den här boken, förstår nog vad jag menar med det. Men jag kan väl säga att Maura gjorde några riktigt dåliga val & saker i slutet, vilket gör att jag inte gillar henne lika mycket som innan, även om jag inte gillade henne så mycket då heller.
Utav Cahill-systrarna så tycker jag mest om Tess. Hon är så snäll & gullig, även om hon besitter makalösa krafter och hon har en ilska inombords som jag hoppas att hon släpper lös på Broderskapet. Jag hatar Broderskapet, de tar till fånga oskyldiga flickor för att dem själva är rädda! Broderskapet kanske tror att dem försöker rädda folket och deras rädsla mot häxorna, fast sanningen är ju att det är ju dem som är så himla rädda för dem. Så om det är något som ska hända i den här serien så är det att Broderskapet störtas. Punkt.

Den här serien påminner mig lite om Delirium-triologin av Lauren Oliver. Det är inte handlingen eller karaktärerna som påminner mig, utan det är mitt omdöme om delarna.
Första boken var sådär, andra var bättre och tredje boken var dålig. Hittills har den här serien prickat av 2 punkter av 3, men jag hoppas verkligen att sista punkten inte stämmer. För jag vill så gärna att tredje delen ska vara ännu bättre, men man kan bara hoppas. 

Ni som läste Farlig förmåga och tyckte att den var sådär (som jag) tycker jag faktiskt ska ge en chans till att läsa den här boken. Den var inte riktigt samma som första, utan bättre och jag blev positivt överraskad och gillade den faktiskt ganska mycket. Och ni som läste Farlig förmåga och gillade/älskade så tycker jag självklart att ni ska läsa den här!
Jag tänker ta upp nästa bok också och läsa den. För jag vill få ett slut på den här historien och jag måste få reda på vad som kommer att hända med alla häxorna, framförallt Cate, Tess och Maura!

Bästa karaktär/er:
Tess.

Andra delar i serien:
1. Farlig förmåga
2. Stjärnmärkt
3. ??


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!