måndag 21 april 2014

Prodigy

Titel: Prodigy
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Sidor: 338
Serie: Legend-triologin #2
Språk: Svenska
Originaltitel: Eng - Prodigy

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!
Handling från förlaget:

Det har gått en vecka sedan June och Day med nöd och näppe lyckades fly från Los Angeles och Republiken med livet i behåll. Day antas vara död efter att ha förlorat sin bror till en avrättningspatrull som trodde att det var honom de tog livet av. June är nu Republikens mest eftersökta förrädare. 
Desperata efter hjälp vänder de sig till Patrioterna – en rebellgrupp som vigt sina liv åt att få Republiken på fall. Men går Patrioterna att lita på? Eller har de själva, utan att inse det, blivit brickor i det mest fruktansvärda av politiska spel?

Omdöme:
När jag förra året läste ut första delen Legend så kunde jag knappt bärga mig tills jag fick läsa Prodigy - just den här boken. Förväntningarna var höga på den stackars andra delen i serien, och Prodigy nådde nästan upp till dem. 

Jag gillar spänningen som finns i boken från första sidan tills sista sidan, då man kände att man kunde pusta ut lite mer än vad man kunde ha gjort under hiskeligt spännande läsningen. Man visste aldrig riktigt vem, eller vad, man skulle tro på och därför var man på sin vakt mot alla. Skulle June gå tillbaka till sitt gamla liv? Skulle Day göra hans "uppdrag"? Frågorna hoppade sig, och samtidigt som jag fick svar på flera av dem så dök det upp många nya andra frågor. Jag hoppas - och tror - på att Marie Lu lyckas skriva ett megasuccé till slut för den här serien, som inte borde få något mindre än det. För serien förtjänar verkligen en spektakulär avslutning där frågorna besvaras och lite därtill. 

Day & June var riktigt spännande och intressanta personer i första boken, men tyvärr så tar deras relationsdrama över nästan hela boken. Jag saknar dem där stunderna då de var "vanliga" och skämtade med varandra. Men det kändes ändå trovärdigare med deras relation, då de tvivlade på vad de egentligen kände för varandra. Jag tycker ändå att det är bättre än första-ögonkastet-kärlek som oftast slutar sådär, enligt mig. 
En karaktär som verkligen utvecklade sig i den här boken var Kaede. I första boken fick hon min uppmärksamhet redan från squizkampen och sedan dess hade jag velat få reda på mer om henne. Och nu fick jag äntligen göra det! Jag tycker att hon var en cool och självsäker person, som ändå är otroligt snäll, speciellt mot Tess, och jag hade hoppats på att hon skulle få vara med mer i den här serien än vad hon fick göra. Jag hatar hennes slut, rent ut sagt. Jag hade verkligen velat att hon skulle växa till sig ännu mer och komma upp i samma nivå som Day och June. Men men, jag fick åtminstone lära känna henne mycket mer nu. 

Scenen då Day hade sitt tal, eller vad man nu ska kalla det utan att spoila något, var otroligt mäktig. Det kändes som att Marie Lu hade byggt upp hela spänningen och alla känslorna, och till sist just då släppte lös allt under den stunden. Powerful, det är ordet som beskriver det hela!

Slutet, ja man kan väl säga olika saker om det. Här kommer den icke-spoilerfria delen - markera för att läsa (men på egen risk!): Varför Day, varför?! Att han ska offra June bara för att han kan vara döende...det slutet krossade mitt hjärta. Slut på spoiler! Åh, varför måste Day vara så hjälte-aktig, snäll och omtänksam för? Fast det e klart, det är ju det som gör honom till min favoritkaraktär så... Slutet krossade i alla fall ihjäl mitt hjärta för den gången - för den serien. 

Prodigy är en bra och spännande fortsättning på Legend, och trots de höga förväntningarna når boken nästan upp till dem. Men bara nästan. Det är mer relationsdrama och tvivel mellan våra två hjältar - huvudrollerna June & Day, vilket gör att deras relation blir desto mer trovärdigare men samtidigt så försvinner de magiska stunderna mellan dem två, vilket jag saknade otroligt mycket. Marie Lu har förmågan att hänföra och förtrolla sina läsare, och jag kommer verkligen att läsa nästa del, Champion som kommer att vara den tredje och avslutande (??) delen i serien. Jag kommer att läsa tredje delen för att jag verkligen måste veta vad som kommer att hända med June & Day. måste.

Bästa karaktär/er: 
Kaede - för att hon förtjänar den titeln. 

Andra delar i serien:
1. Legend
2. Prodigy
3. Champion (hösten 2014 på svenska)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!