måndag 16 juni 2014

The Selection

Bilden kan inte göra rättvisa åt hur
den ser ut i verkligheten. 
Titel: The Selection
Författare: Kiera Cass
Förlag: Harper Teen
Sidor: 327
Serie: The Selection #1
Språk: Engelska
Originaltitel: The Selection

Handling från baksidan:
The opportunity to be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.
But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back to her secret love with Aspen, who is a caste below her, and leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want.
Then America meets Prince Maxon. Gradually, she begins to realize that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined.

Omdöme:
Wow. Det är allt jag kan säga om den här boken: wow. Jag ville aldrig att boken skulle ta slut utan jag ville bara att boken skulle bli längre & längre, men tyvärr så blev den inte det. Så fort jag har läst klart lite fler olästa böcker i hyllan, måste jag beställa hem andra boken och den tredje i The Selection-serien.

Jag kan väl börja med att säga att The Selection är en bok som underhåller läsaren från första sidan till slutet, ibland så sitter man och skrattar rakt ut medan man ibland gråter en liten skvätt. Boken är inte så himla trovärdig med hur själva historien fortskrider, men det är inget man bryr sig om när man i princip älskar allt annat i boken. Att just America blir en utav de "Selected" känns lite skumt och att hon sedan hela tiden får stanna kvar i tävlingen, det är det som gör boken mycket mindre trovärdig. Även hotet med dessa rebeller känns lite otrovärdigt, har inte slottet bättre skydd? Känns lite knasigt att kungligheterna inte får något bra skydd..

America, jag älskar det namnet btw, tycker jag är en härlig och väldigt unik person som inte är som alla andra tjejer i boken (med vissa undantag) och det faktum att hon dessutom är oerhört snäll mot alla oavsett vilken "caste" dem är, till exempel mot hennes "maids". Hon behandlar dem som hon behandlar alla andra och jag tycker att det gör henne till en person man bara måste tycka om. Att hon även kan vara väldigt rolig ibland gör henne bara bättre.
Maxon gillar jag verkligen, jag nästan älskar honom som karaktär fast inte riktigt ännu. Kanske i nästa bok kommer jag att gilla honom ännu mer - eller mindre. Han har en trovärdig personlighet som får en att lita på honom, han är blyg även om att just han ska föreställas vara en orädd prins av Illéa. Han blir även väldigt förvirrad när en kvinna gråter, och det gör honom till en supergullig kille som försöker göra sitt bästa utan andra baktankar.
Aspen däremot gillade jag inte så värst mycket. Man får inte lära känna honom på djupet som med Maxon, eftersom Maxon först kommer in i bilden - boken - när läsaren kan vara publik. Jag tycker i alla fall inte om Aspen just nu, men allt kan hända i de kommande böckerna!
(Jag tycker att Americas lillasyster May var så otroligt söt & rolig!)

Jag älskar verkligen America & Maxons vänskap, den känns så äkta på ett sätt. Det är liksom inte kärlek-vid-första-ögonkastet utan det känns mer som "vänner - vänner med förmåner - mer än vänner". Så ja, jag hoppas på dem och inte America & Aspen! Fast jag hoppas ändå på att en kärlekstriangel ska kunna gå att undvika...

The Selection är en väldigt, väldigt underhållande bok - men som inte är så värst trovärdig - som gör så att läsaren sitter fastklistrad vid boken från första början till slutet, allt i en vända för att få reda på vad som kommer att hända med America, Maxon (!) och Aspen. Vissa scener gör så att man skrattar rakt ut och inte bara kan sluta skratta, och när man väl har gjort det så läser man samma del igen och så skrattar man tills man håller på att dö. Boken gjorde faktiskt mig glad på ett sätt som inte många böcker lyckas med och jag bara insöp all den magi som Kiera Cass kan skapa med sitt underbara språk. Många härliga & underbara karaktärer som verkligen hamnar högt uppe på mina favoritkaraktärer-lista. Dessutom är bokens omslag superfint och de andra delarna matchar också, så det är jag glad för!
The Selection rekommenderas till alla er därute som gillar den här typen av böcker, så läs läs LÄS!

Bästa karaktär/er: America & Maxon!

Andra delar i serien:

1. The Selection
2. The Elite
3. The One



1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!