tisdag 29 juli 2014

Clockwork Angel

Titel: Clockwork Angel
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Walker
Sidor: 481
Serie: The Infernal Devices #1
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
When sixteen-year-old Tessa Gray arrives in England during the reign of Queen Victoria, something terrifying is waiting for her in London's Downworld, where vampires, warlocks and other supernatural folk stalk the gaslit streets. Friendless and hunted, Tessa seeks refuge with the Shadowhunters, a band of warriors dedicated to ridding the world of demons. Drawn deeper into their world, she finds herself fascinated by - and torn between - two best friends and quickly realizes that love may be the most dangerous magic of all.

Omdöme:
Vad kan jag egentligen säga efter att ha läst ut Clockwork Angel? Jag skulle kunna säga att jag redan från första sidan tyckte att den här serien verkade mycket bättre än The Mortal Instruments, eller att jag läste flera timmar i sträck för att få reda på vad som egentligen hände eller att jag fullkomligt lamslogs av de Shadowhunters som fanns med i boken. För allt det där är sant.

Om vi börjar med själva bok-världen då. Jag har alltid gillat Shadowhunter ända sedan man fick börja ta del av dem & deras värld i TMI och efter att ha återigen fått läsa om dem fast några hundra år tidigare gör att man fascination för det bara stiger. Jag skulle verkligen vilja vara en utav "dem", jag tycker det är ashäftigt med Märkena (eller Marks på engelska) och skulle inte ha något emot att slåss mot ondskefulla demoner. Jag vill bara veta mer om dem!

Clares språk och uppbyggnad av värld kan egentligen bara beskrivs med ett ord: magnifikt. Och några andra ord som fantastisk, underbar, hänförande, magisk, osv... Hon är också en expert att skriva dialoger som för in sarkasmen i även de mörkaste delarna av handlingen och det fick mig att gapskratta flera gånger under bokens gång. Dessutom så bygger hon upp spänningen och ingenting känns så där jätte uppenbart så att det går att förutsäga, utan helt plötsligt är det som att hon fick en annan idé och skriver den i stället och vips så sitter man där helt förvirrad och undrar vad i h*lsike vad som hände just.

Och nu till det kanske bästa med boken: karaktärerna. Jag gillar verkligen Tessa och hon passar riktigt bra som en huvudperson, även om jag tycker att hon - som med alla andra kvinnliga personer i Clares böcker - ska tuffa till sig och lära sig att slåss på riktigt. En annan sak jag gillar med henne (och Will) är deras stora intresse för böcker och att citera meningar, en sådan sak kan göra att jag älskar boken även om jag kanske inte gillade den innan. Eller kanske inte förresten, för när Tessa och Will gör det så blir det så himla bra med roliga dispyter och sarkasm lite här och var.
Nu när vi ändå har kommit på Will kan vi väl fortsätta där. Om jag ens kan säga något eftersom jag tycker att det är swoon-faktor på hög nivå när det gäller både han OCH Jem. Alltså, Clare du tar död på mig!
I början tyckte jag nästan att Jem var med idealet för bad boy-stilen men allt eftersom upptäcker jag att det verkligen inte är så utan att det är Will som är det. Jem är verkligen den där gentlemannen medans Will...tja, han är typ raka motsatsen. Jag gillade även Charlotte, Sophie & Henry, speciellt Henry och hans väldigt galna uppfinningar. En sak till får vi såklart inte glömma: Magnus Bane. Han är nog en karaktär som jag alltid kommer att älska att läsa om, han kan både vara rolig och seriös på samma gång. Ska nog ta & läsa novellerna om han snart...

När Jem & Will är tillsammans på uppdrag eller whatever så känns det som att ingen kan stå i deras väg och deras konversationer gillar jag nog mest av alla. Så man skulle nog kunna säga att jag en bok-crush på både Jem & Will, och har ingen aning vem som är min absoluta favorit av dem så fråga inte, tack. Jag skulle förmodligen kunna fortsätta prata om Will och Jem för evigt och alltid, men det blir lite långtråkigt i längden.

Clockwork Angel är en suverän bok av den lika suveräna Cassandra Clare som jag verkligen älskade från första början. Och det beror inte alls på Jem och Will...inte helt och hållet i alla fall. Boken innehåller mycket humor som kan få en att gapskratta när som helst, spänning, kärlek och en vänskap mellan Jem och Will som inte ens går att beskriva, för den kan verkligen stå emot allting. Ni som inte har börjat läsa den här serien: gör det! För den är helt fantastisk och enligt min mening tycker jag att den här boken är bättre än alla de 3 delarna jag har läst i The Mortal Instruments. Detta är en bok jag nästan kan garantera att ni inte kommer ångra att ni läste!

Bästa karaktär/er:
Jem & Will + Magnus Bane.

Andra delar i serien:
1. Clockwork Angel
2. Clockwork Prince
3. Clockwork Princess









3 kommentarer:

  1. Hamnar direkt på min att-läsa-lista! :)

    SvaraRadera
  2. Åh håller på att läsa den här nu~ Älskar Jem såååååååååååååå mycket <33333

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!