lördag 26 juli 2014

Minirecensioner: Befriad & Förvrängd

Titel: Befriad
Författare: Gena Showalter
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 439
Serie: Intertwined #2
Språk: Svenska
Originaltitel: Unraveled

OBS! Handlingen innehåller spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:

För en gångs skull har sextonårige Aden Stone allt han någonsin velat ha:
Ett hem. Vänner. Drömtjejen. Otur att han kommer dö snart..

Sedan han kom till Crossroads i Oklahoma har den tidigare utstötte Aden Stone levt ett bra liv. Visserligen är hans vän en varulv och flickvännen en vampyrprinsessa som suktar efter Adens blod. Dessutom ska han krönas till vampyrkonung vilken dag som helst - trots att han bara är en vanlig människa! En någorlunda vanlig människa åtminstone...
Med tre själar fångade i sin kropp har Aden alltid varit lite annorlunda. En av dem kan förutspå framtiden och därför vet Aden exakt hur han kommer dö:
En kniv genom hjärtat
Nu befinner hans mitt i upptakten av ett krig mellan mörkrets varelser, men han tänker inte bara acceptera sitt öde och vänta in döden utan att slåss. Inte när hans nya vänner står vid hans sida, inte när Victoria har riskerat sin framtid för att vara med honom, och inte när han för första gången i sitt liv har något att leva för...

Omdöme:
Hjälp vad handlingen blev lång! Och jag hoppas att ni som inte har läst första delen läste handlingen, för jag är lat idag och orkade inte skriva en egen handling utan kopierade i stället från baksidan av boken.
Man kan kort sagt säga att Befriad innehöll många händelser och överraskningar för läsaren.
Det gick nästan ännu fortare att läsa ut den här boken än första, Insnärjd, även om det fortfarande finns den här motvilligheten till att fortsätta läsa serien.

Aden utvecklas tycker jag, men ibland inte till det bättre. Det känns så väldigt typiskt såna här böcker
att han får sin drömtjej och de lever lyckliga i alla sina dar. Fast egentligen, jag vet ju inte om de kommer att göra det eller inte, för serien är ju inte slut än...

Själarna är fortfarande mina favoriter och jag saknade dem när de...försvann några gånger.

Så fort den här boken var slut så började jag att läsa i den tredje boken och den är utläst & recenserade: du hittar den precis under den här minirecensionen!

***
Titel: Förvrängd
Författare: Gena Showalter
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 354
Serie: Intertwined #3
Språk: Svenska
Originaltitel: Twisted

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
Aden Stone har haft en helvetisk vecka. Han har blivit:
Torterade av rasande häxor. Hypnotiserade av en hämndlysten fe. Spionerad på av den mäktigaste vampyren någonsin. Och, just det. Dödad - två gånger.

Hans vampyrflickvän, Victoria, har hjälp honom tillbaka i livet men han har aldrig varit så fullständigt utom kontroll. Mörkret inom honom hotar att ta över och i skuggorna lurar döden - så vilken dag som helst kan bli hans sista... Själarna blir allt svagare och kan inte längre Aden som förr i tiden.
Och medan Aden börjar likna en vampyr mer och mer, så blir Victoria allt mänskligare..tills allt de någonsin känt och älskat hotas.

Livet kan inte bli så mycket värre...eller kan det det?

Handling:
Det första jag tänkte när jag hade ut läst boken var: "Jag ska döda Gena Showalter." För ärligt talat, varför slutar man en bok på det sättet och sen har ingen uppföljande bok kommit ut på svenska än? Eller på engelska heller för den delen... För jag måste få reda på vad som kommer att hända med Aden & själarna, bara måste!!!

Aden har förändrats otroligt mycket sedan förra boken, men jag tycker inte om den nya känslolösa, blodtörstande Aden som han blivit. Jag vill ha tillbaka den Aden som pratar med några själar i sitt huvud och som alla kallar för galen. Det är ju bra att han har blivit starkare & snabbare, men till vilket pris?
Caleb, Elijah & Julian är fortfarande mina favoritkaraktärer i den här serien och jag gillar inte att när mörkret tar över Aden mer och mer så försvinner ju dem till mitt stora förtret.

Om jag tyckte Befriad innehöll många överraskningar & händelser, så innehåller Förvrängd det typ 100 gånger mer.

Gena Showalter är verkligen en författare som jag dras till oavsett om boken jag läste senast av henne inte var så bra, så fortsätter jag ändå att läsa hennes böcker och förundras/förtrollas och antingen hatar eller älskar dem. Den bok som jag ser mest framemot att få läsa utav henne är nästa del efter Alice i Zombielandet men jag kommer vänta med spänning & förväntan på den fjärde delen i den här serien också, fast det lär ju dröja ett tag.

Intertwined har hittills varit lite mittemellan bra och riktigt bra, med många dalar och toppar. Vissa karaktärer är jätteintressanta och man vill t.ex. veta mer om själarna och vilka de var innan de hamnade i Adens huvud, medan vissa karaktärer är så typiska att man hatar dem rent ut sagt. Men en bra serie som har fungerat bra som ett tidsfördriv med mycket spänning, humor, fantasy och lite kärlek.

Andra delar i serien:
1. Insnärjd
2. Befriad
3. Förvrängd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!