söndag 6 juli 2014

Stad av aska

Titel: Stad av aska
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 490
Serie: The Mortal Instruments #2
Språk: Svenska
Originaltitel: City of ashes

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers för tidigare delar i serien!
Handling från förlaget:

Clary Fray önskar att livet bara kunde återgå till det normala. Men vad är normalt när du är en demondräpande skuggjägare, vars mamma ligger medvetslös i en magipåverkad koma och du plötsligt kan se varulvar, vampyrer och älvor på gatorna?
Clary försöker dra sig undan från skuggvärlden för att kunna hänga mer med Simon (är han kanske mer än en vän?), men Jace tänker inte släppa henne så lätt. Och den enda chansen Clary har att hjälpa sin mamma är om hon söker upp Valentine, den ondskefulle skuggjägaren som mördat hennes morföräldrar – och dessutom är hennes pappa …

Omdöme:
Cassandra Clare kan alltid imponera på en, oavsett hur många gånger man tänker: "Nä, jag ska inte läsa mer av henne, eftersom boken har bla bla och bla bla." Jag tycker att hennes böcker inte har den trovärdigheten som man inte ser så ofta, utan allting känns liksom bara kliché. Men ändå så fortsätter jag att beställa hem hennes böcker och fortsätter att läsa dem med lite hat blandad kärlek. Och jag kommer att läsa nästa bok i serien också + The Infernal Devices som jag har första & andra delen i hemma.

Karaktärerna är som sagt inte så trovärdiga, men jag älskar dem flesta av dem ändå. Clary har tuffat till sig lite från första boken nu, men jag hoppas på att hon kommer bli ännu mer tuff. Som Isabelle typ, fast det är kanske lite svårt eftersom Isabelle är nästan lika tuff som Rose i Vampire Academy. Jag gillar inte Clary & Jaces komplicerade relation, ärligt talat kan inte författarna komma med något nytt snart?
En relation som jag däremot älskar är Alec & Magnus. Åh, Magnus Bane måste nog vara en utav mina favoritkaraktärer all-time! Jag tycker att han är oerhört intressant & rolig, åt vissa utav hans kommentarer höll jag på att dö av skratt - även om dem inte var så värst roliga.

Stad av aska tycker jag är bra för att vara andra delen i en serie, annars brukar författarna tappa greppet lite om själva världen, karaktärerna och språket som dem byggt upp. Men inte Clare inte, hon har fortfarande ett sjukligt bra språk som kan spela som förebild för många andra författare. Boken är också väldigt spännande, det händer oftast saker hela tiden vilket gör att man inte kan lägga ifrån sig boken. Humorn är nog bäst, i alla fall Banes, vet inte hur många gånger jag kan läsa igenom vissa stycken som han säger. Min favorit som sagt. Måste ta tag i att läsa novellerna om Magnus Bane snart!

Boken gick väldigt fort att läsa ut, trots att den nästan var 500 sidor. Det beror förmodligen mest på att jag ville veta vad som hände och att det var en stor j*kla cliffhanger i slutet av boken. Just nu så hatar jag dig igen, Cassandra Clare. Jag kommer nog strunta i att läsa The Mortal Instruments på engelska, och i stället kommer jag att läsa delarna allt eftersom dem kommer på svenska.

Andra delar i serien:
1. Stad av skuggor
2. Stad av aska
3. Stad av glas
4. ???
5. ???

Bästa karaktär/er:
Magnus Bane såklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!