måndag 25 augusti 2014

Svärdets makt

Titel: Svärdets makt
Författare: George R.R. Martin
Förlag: Månpocket
Sidor: 961
Serie: Sagan om Is och Eld (Game of Thrones) #3
Språk: Svenska
Originaltitel: A Storm of Swords

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar i serien!
Handling från baksidan:

De sju konungarikena är en värld präglad av vild skönhet och mäktig magi. Men också av förräderi, girighet och ärelystnad, där ädlingar och ofrälse, hjältar och skurkar, fria och slavar kämpar för att överleva och finna sitt öde. Nya allianser bildas och gamla upplöses. Joffrey är bortskämd och alldeles för ung härskare. Hans främste rival, lord Stannis, vanärades då han blev besegrad. Robb Stark i Norden vinner allt större framgångar och Daenerys, draklordens dotter, samlar sina styrkor i östern. Men bortom civilisationen, bakom muren i norr mot den eviga vintern, finns en armé av rövare. Tillsammans med en hord mystiska varelser, vålnader och gengångare, vandrar de nu över Frosttändernas gudsförgätna fjällvidder och söderut.

Omdöme:
Jag tycker att Sagan om Is och Eld - eller Game of Thrones som den heter på engelska - är en serie som jag älskar; både böckerna & tv-serie versionen. Men jag blev lite paff då jag upptäckte att vissa händelser i säsong 4 händer i den här boken - bok 3 - och det gör allt så mycket mer komplicerat. Och spännande. Nu vet jag inte vad som kommer att hända i nästa bok, Kråkornas fest, eftersom jag trodde att det som hände i s04 kommer hända då o vice versa. Det dåliga med att jag sett tv-serien före jag läste böckerna är att en stor del av all spänning tagits bort. Jag vet vad som kommer att hända - det mesta i alla fall - och blir inte lika överraskad som jag blev 1:a gången. Men trots det tycker jag att serien är grym trots att alla böcker förmodligen är över minst 700 sidor och väldigt liten text.

Svärdets makt innehåller nya PoV som Jaime Lannister, Samwell Tarly och även Davos Sjöfärdig (som även var med i 2:a boken). Det var kul att få följa från Jaimes synvinkel och jag gillar hans & Briannes "vänskap" även om det mer är som hund-och-katt. Jag tycker om den omaka duon som var så olika men ändå så lika, lite svårt att förklara men jag gillade det i alla fall.
Sen tidigare vet ni att jag gillar Samwell och det var verkligen kul att få läsa om honom! Men min åsikt har ändrats liiite, för ibland var Sam så feg och ynklig att jag inte visste vad jag skulle göra av med boken. Men han har många bra stunder och egenskaper och jag tyckte om att läsa om honom och hoppas få göra det i nästa bok också!

Mina favoritkaraktärer som jag älskar och tycker är intressantaste att följa är fortfarande Arya Stark, Jon Snow, Daenerys Targaryen och Tyrion Lannister. Arya har blivit en riktigt kämpe och jag tycker nog att hon är min absoluta favorit i serien och jag beundrar henne otroligt mycket. Btw så är Maisie Williams som spelar Arya i GoT helt otrolig, snäll, rolig & FANTASTISK! En underbarare skådespelerska finns det nog inte...
Jag tycker jättemycket om Jon Snow och hoppas bara på det bästa för honom. Jag tyckte verkligen om honom & Ygritte, men spoiler - markera för att läsa! när Ygritte dog så grät jag trots att jag visste om det. Men det kändes inte lika fint som i tv-serien så känslorna var inte riktigt lika stora, men ändå stora. När vi ändå pratar om spoilers: Red Wedding. Alltså, varför måste Robb & Catelyn Stark dö? Och Gråvind? Hehe, jag tycker nästan mest synd om skräckvargarna... slut på spoiler!
Daenerys är min favorit nr 2, för hon är så himla snäll mot hennes "barn", godhjärtat men ändå grym för att få rättvisa och jag är så rädd för att hon en dag så inse något hemskt eller göra något som kommer att krossa hennes hjärta. Ta inte det här fel, för hon är absolut inte vek eller svag utan hon kan vara grym mot de som förtjänar det men hon är också lite för godtrogen för sitt eget bästa. Aaah, det får inte hända något ont med henne!!!!
Tyrion Lannister har haft ett pris på sitt huvud i större delen av den här boken och jag fasade varenda gång när det var dags för hans kapitel igen att han skulle dö eller något fruktansvärt skulle hända honom. På sätt och vis hände flera fruktansvärda saker och jag fällde några tårar vid ett flertal ställen, för jag tyckte att det var så synd om honom.

Den här serien har en väldigt nedslående syn på kvinnor och därför tänker jag nämna några som verkligen utmärker sig som komplexa, modiga, starka kvinnliga karaktärer; Arya Stark, Cersei Lannister, Daenerys Targaryen, Ygritte, Brienne av Tarth och Catelyn Stark för att nämna några. Jag vet, Cersei är ond men visst älskar vi att hata henne?

Svärdets makt är den bästa boken hittills i Game of Thrones och den var trögare än de andra, men det hände mycket mer och det vad död hit & hit, flera dödsfall gjorde så att jag grät floder medan åt vissa skrattade jag bara. Jag vet, det är hemskt men ni som har läst boken kan nog gissa er till vilken/vilka...
Låt inte bokens sidantal avskräcka dig, det borde vara de Vita Vandrarna som gör det för dem skrämmer ärligt talat livet ur mig. Det är inte något svårt gammaldags språk som gör att man får gissa sig fram, utan det är typ det "moderna" språket som finns idag fast med mycket mer ers nåd/höghet, lord, lady, osv. Jag har flera favoritkaraktärer som jag håller både tummar & tår för att dem ska överleva hela serien, för ingen karaktär går säker i den här serien - varken onda eller goda. Flera utav karaktärerna har vuxit och utvecklats väldigt mycket, som Arya & Bran speciellt. De är inga små barn längre utan unga vuxna.

Jag kommer att vänta ett tag innan jag läste bok 4, för jag vill att spänningen ska byggas upp ytterligare och jag kommer nog tycka att den till en börja kommer vara oerhört spännande och oförväntad, eftersom säsong 4 uppenbarligen inte baseras enbart på bok 4 utan bok 3. Så ja, jag är grymt taggad inför att läsa den men ska vänta ett tag!

"Det var fel av dig att älska henne.
Det var fel av dig att lämna henne."

Bästa karaktär/er:
Dany, Arya, Jon & Tyrion!

Andra delar i serien:
1. Kampen om Järntronen
2. Kungarnas krig
3. Svärdets makt
4. Kråkornas fest
5. Drakarnas dans
6. Vinterns vindar
7. ??




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!