söndag 14 september 2014

Allegiant

Titel: Allegiant
Författare: Veronica Roth
Förlag: Modernista (tack för boken!)
Sidor: 393
Serie: Divergent #3
Språk: Svenska
Originaltitel: Allegiant

OBS! Handlingen innehåller spoilers från tidigare delar!

Handling från förlaget:
Tänk om hela din värld var en lögn. Tänk om ett enda avslöjande – eller ett enda val – förändrade allt. Tänk om kärlek och lojalitet fick dig att göra saker som du inte trodde var möjliga...
Det falangbaserade samhälle som Tris Prior en gång trodde på är splittrat av våld och maktkamper, ärrat av svek och förluster. Så när hon får chansen att utforska en värld bortom den hon hittills känt, är Tris redo. Kanske kan hon och Tobias bygga ett nytt och enklare liv tillsammans bortom stängslet, ett liv fritt från komplicerade lögner, hoptrasslade lojaliteter och plågsamma minnen.
Men Tris nya verklighet är ännu mer skrämmande än den hon lämnat bakom sig. Gamla sanningar förlorar snart sin mening, och nya omskakande insikter förändrar människorna hon älskar.

Och än en gång måste Tris kämpa med att försöka förstå den mänskliga naturens komplexitet – och sin egen – samtidigt som hon ställs inför svåra val i fråga om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek.

Omdöme:
Så det var det. Slutet på en serie som man suttit alldeles för länge upp på nätterna för att läsa. En serie man väntat på med ett års mellanrum mellan varje bok. Och nu bara så där är den slut.

Jag tycker att Veronica Roth har en talang utöver det vanliga att skapa en mörk dystopi värld som man inte vill leva i men ändå vill, bara för att kunna uppleva allt som karaktärerna får uppleva. Man vill så gärna vara en del av det hela, men är ändå så rädd för att vara en del av det mörkaste händelserna i serien. Så känner jag i alla fall.

Tris är en karaktär jag verkligen beundrar, fast ibland tar hon beslut jag inte riktigt står bakom henne för. Men bortsett för det så är hon en tuff och modig kvinnlig karaktär som det borde finnas många mer av i bokvärlden. Tobias gillar jag också, även om han inte är en jättefavorit hos mig som Christina, Cara eller Uriah är.

Det är mycket mer drama mellan Tris & Tobias och jag gillar inte det. Jag vill mycket hellre se dem sams och vara det där tuffa och farliga paret som inte blir rädda av någonting. För tänk er Tobias och Tris i hungerspelen. De skulle förmodligen vinna, även om de inte skulle gilla att döda oskyldiga barn, så skulle de ändå vinna.

Allegiant innehåller mycket spänning, kärlek och vänskap. Vi får läsa ur både Tris och Tobias PoV, den senare bidrog med mycket positiva saker och man fick äntligen se hur mycket Tris faktiskt hade utvecklats. Men Four var inte den personen som jag hade hoppats och trott på. Han var mycket annorlunda när man fick läsa genom hans synvinkel i stället för Tris, så nej Four är ingen favorit.  Världen som de levt i är grym - men det är även världen utanför. Man sitter och läser och undrar hur allt egentligen ska sluta. Men när slutet kommer och sista sidan är läst så undrar man hur det egentligen kunde sluta så här. Jag grät floder när två stycken karaktärer som jag verkligen gillade och älskade dog. Jag fattar inte riktigt hur Roth kan döda en sådan betydelsefull karaktär. Och det var så sorgligt att allt nästan hade ordnat sig och höll på att bli bra igen och sen händer detta. Varför?!?
Det var verkligen inget lyckligt slut direkt, men oerhört spännande. Veronica Roth har lyckats knyta ihop allting väldigt smidigt och elegant, man lämnar hennes dystopivärld med de flesta frågorna besvarade och man hoppas av hela sitt hjärta att hon snart kommer ut med en ny bok/serie.

Ni som har läst de två tidigare delarna i serien - jag tycker verkligen att ni ska läsa denna bok också. Ni som inte har börjat läsa Divergent-serien: GÖR DET NU!!

Jag ber om ursäkt för en väldigt rörig och lite komplicerad recension. Den enda anledningen jag har till det är att jag precis innan hade läst ut boken och inte bara kunde låta allt försvinna, så det här blev resultatet. 

Spoiler funderingar (markera för att läsa):

  • Varför dödade Roth Tris????? Hon är ju liksom huvudkaraktär, och att det hände när allt typ var frid och fröjd igen gör det så mycket värre.
  • Åh, varför just Uriah? :(
  • Epilogen var otroligt fin och sorglig med att Tris aska spreds ut över staden. Grät om möjligt ännu mer då.
Bästa karaktär/er:
Tris och Uriah.

Andra delar i serien:
1. Divergent
2. Insurgent
3. Allegiant


2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tycker så mycket om Allegiant. Själv är jag lite besviken på boken. Jag älskar Divergent och insurgent, men jag tycker inte att Allegiant når upp till samma nivå, boken är inte lika bra och spännande som de två första delarna.

    SvaraRadera
  2. Jag vill verkligen läsa den snart! :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!