söndag 19 oktober 2014

The Well of Ascension

Titel: The Well of Ascension
Författare: Brandon Sanderson
Förlag: Orion Publishing Group
Sidor: 781
Serie: Mistborn #2
Språk: Engelska
Originaltitel: -

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:

They did the impossible, deposing the godlike being whose brutal rule had lated a thousands years. Now Vin, the street urchin who has grown into the most powerful Mistborn in the land, and Elend Venture, the idealistic young nobleman who loves her, must build a healthy new society in the ashes of an empire.

They have barely begun when three separate armies attack. As the siege tightens, an ancient legend seems to offer a glimmer of hope. But even if it really excists, no one knows where to find the Well of Ascension, or what manner of power it bestows.

Omdöme:
Jag skrev ju i min recension av The Final Empire att jag nog skulle vänta lite med att läsa uppföljaren, men jag var så taggad på att ta del av Sandersons värld igen att jag lånade hem boken bara några dagar efter. Och jag är inte besviken.

Brandon Sanderson är en utav de nyförvärven som har letat sig upp på min favorit-lista av författare, i alla fall inom Fantasy & Episk Fantasy-genrerna. Han bygger upp en fantastisk värld med ett magisystem som inte funnits tidigare och gör allt originellt. Språket är helt fantastiskt och man hänger enkelt med i allting. Spänningen finns kanske inte i överdrivet stora mängder, men den finns där hela tiden och ibland så blir det jättespännande och man bara sitter och läser o läser.

Karaktärerna är väldigt speciella och alla utgör en del av storyn som fortskrider desto längre in i boken man kommer. Jag gillar verkligen att Vin har blivit så kick-ass och tuff nu, hon blir bara ännu bättre i mina ögon! Jag förstår hennes känslor och tvivel, vem skulle inte tvivla på sin relation och sig själv?
Elend är en annan karaktär jag gillade redan från första sidan där han var med i första Mistborn-boken och jag tycker att även han bara blir bättre. Han växer in i sin roll och börjar få rättsida på skillnaden mellan vad han tror han måste bli och vad han egentligen är.
Det märks att Kelsier inte är med längre, men Vin väger gott och väl upp det.
Andra karaktär som jag också fortfarande gillar och har börjat gilla är Sazed, Breeze, Ham, OreSeur (vilken twist alltså!), Spook och jag gillade även Zane i början. Men bara i början då han var så där mystiskt och "broken", då ville jag bara rädda honom men senare in i boken föll han i mina ögon - vilket förmodligen var meningen.

The Well of Ascension är en riktigt bra uppföljare, även om den kändes lite för lång i vissa stunder då storyn blev utdragen men det är förmodligen en sak man måste vänta sig i en bok på 780 sidor. Även om den kändes otroligt lång så drogs jag till att läsa boken och jag ville så gärna veta vad som skulle hända: ifall de skulle överleva, ifall de skulle lyckas, ifall de skulle hitta the Well of Ascension, osv. Vissa twistar överraskade mig helt och hållet, speciellt i fallet kring OreSeur som jag verkligen gillar och som jag skrattade ett antal gånger åt han & Vins konversationer. De sista 250 sidorna var den bästa - och mest mest spännande delen. Slutet var en desto större överraskning och jag knappt bärga mig tills jag får läsa sista delen - The Hero of Ages.

Boken har i princip allt: ett fantastiskt språk och en värld som är spännande och mystik med Allomancy, Mistings och Mistborn som jag själv tycker utgör bokens hjärta. Huvudkaraktärerna Vin & Elend gillar jag otroligt mycket och jag älskar att se hur de utvecklas allt eftersom. Boken skiljer sig ur mängden då man börjar ifrågasätta ifall att det var the Dark Lord som höll borta ondskan och att det bara blir värre sen hans död, det är inget lyckligt abrupt slut direkt.

Jag tycker att Brandon Sanderson lyckades riktigt bra med att få till en uppföljare där karaktärerna utvecklas, nya karaktärer introduceras, nya saker kommer upp till ytan och att spänningen  o magin bara ökar. Jag kommer att läsa tredje och sista boken, det är nåt som är säkert!

Citat:
“Good men don’t become legends,” he said quietly.
“Good men don’t need to become legends.” She opened her eyes, looking up at him. “They just do what’s right anyway.”

Bästa karaktär/er:
Vin, Elend och OreSeur.

Andra delar i en serie:
1. The Final Empire
2. The Well of Ascension
3. The Hero of Ages




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!